top of page
  • עופר ליכטמן

איפיון האתר - כך עושים את זה נכון

שיחת אפיון היא אחד המרכיבים החיוניים ביותר להקמת אתר אינטרנט מקצועי ולהבטחה שהאתר יענה על צרכי העסק וקהל היעד. שיחת אפיון מנוהלת היטב תסייע להבין את הדרישות וההעדפות הספציפיות של העסק, ולכוון את בעל העסק בקבלת החלטות מושכלות לגבי העיצוב, הפונקציונליות והתוכן של האתר.


שיחת איפיון תכלול עפ"י רוב את הנושאים הבאים:


הכרת העסק והבידול העסקי


מה היא מהות העסק? במה הוא מטפל? על איזה צרכים או קשיים של הלקוחות הוא עונה? מה השירותים שהוא מספק? איזה ערך מוסף הוא מביא? מה מייחד אותו מעסקים מתחרים/דומים?


הגדרת קהל היעד


הבנה מדוייקת למי מיועד האתר חיונית כדי לוודא שהוא עונה על הצרכים והציפיות שלהם. ביצוע שקלול גורמים כמו גיל, מיקום, הכנסה משוערת, תחומי עניין ועוד כדי לקבל תמונה ברורה כמה שניתן של הגולשים הפוטנציאלים של האתר. הגדרה זו גם מסייעת בהחלטה על שפת האתר והאם חד, דו או רב לשוני.


מטרת האתר


הגדרה ברורה של מטרת האתר היא קריטית להצלחתו. מה בעל העסק מקווה להשיג באמצעות האתר, ומה הוא מצפה שהגולשים יפיקו ממנו.


Wixart בניית אתרים - איפיון האתר

סוג האתר


האם העסק זקוק לאתר בעל כמה עמודים? האם מעוניין ב-One-Pager בלבד? יש לעמוד על היתרונות והחסרונות של כל סוג, על כך אפשר לקרוא בהרחבה במאמר אודות ההבדלים בין אתר רגיל, One-Pager ועמוד נחיתה. כמו כן, האם האתר הינו אתר תוכן? בלוג? חנות מקוונת? אחר?


מבנה ועמודי האתר


אתר עסקי בסיסי (שאינו One-Pager) מכיל בדר"כ עמוד ראשי, אודות, שירותים ויצירת קשר. זה המינימום. בנוסף על כך אפשר (ורצוי עפ"י רוב) להוסיף עמודים נוספים כמו בלוג מאמרים/טיפים, המלצות, שאלות ותשובות ועוד. כמובן שאם האתר מיועד למכור, יש לאפיין היטב את החנות והמוצרים.


אופן ודרכי יצירת הקשר והאינטראקציה באתר


דרכי יצירת הקשר והאינטראקציה רבות. טופסי יצירת קשר, כפתור לשיחת וואטסאפ ישירה, כפתור לשיחת מסנג'ר ישירה, שליחת אימייל, השארת פרטים, רכישה ישירה ועוד. בשיחת האיפיון יש להבין את דרכי התקשורת המועדפות על בעל האתר.


הגדרת אופי האתר בהתאם לעסק ולקהל היעד


האם מדובר באתר "צעיר ותוסס"? אולי אתר "קלאסי ומעונב"? האם הטון מקצועי ואינפורמטיבי? או אולי קאז'ואל ואפילו היתולי? החלטות אלה משפיעות בצורה ניכרת על העיצוב ועל הקופי ברחבי האתר.


שפה עיצובית


האם עיצוב האתר יתבסס על שפה עיצובית קיימת בעסק? או שאין לעסק שפה עיצובית ברורה והאתר הוא שיתן את הטון העיצובי לעסק כולו? איזה אופי עיצובי יתאים לקהל היעד? כגון ערכת צבעים, טיפוגרפיה, אימג'ים, פריסה ואסתטיקה כללית.


איפיון תצוגת המובייל


חשוב לאפיין את האתר גם לשימוש בסמארטפונים. יש לדייק את ההבדלים, היתרונות והחסרונות הנגזרים מהשינוי המהותי בגודל המסך וביכולות הטאץ' בסלולר.


תיאום ציפיות


שיחת האיפיון תסייע לבעל האתר ולמעצב להגיע להבנות ותיאום ציפיות באשר ליכולות האתר מצד אחד ולמגבלות האתר מצד שני. לאתר יכולות רבות ומגוונות אך חשוב גם להבין מגבלות טכניות, עיצוביות, ומגבלות אחרות כגון מגבלות הנגזרות מחוק הנגישות. בנוסף, יש לאפיין את רמת ההתגייסות של בעל העסק לתפעול האתר. לדוגמה: בעוד שנוכחות בלוג פעיל חשובה ותורמת לקידום האורגני ולביסוס האמון של הגולשים, אם בעל העסק לא יוכל לתפעל את הבלוג ולהעלות פוסטים בקצב סביר - כדאי לשקול האם בכלל נכון לכלול בלוג באתר.


-----


לסיכום, עריכת שיחת אפיון יסודית היא שלב חיוני בתחילת תהליך פיתוח האתר. על ידי התחשבות באלמנטים מרכזיים כגון קהל יעד, מטרת האתר, תכונות מפתח, הכרת מתחרים, העדפות עיצוב ופריסה, צרכי תוכן, ניתן להקים אתר מקצועי וייחודי שעונה על הצרכים של קהל היעד ותומך ביעדים העסקיים של העסק.

bottom of page